Definitia unei diete echilibrate cuprinde pentru fiecare dintre noi un amestec de alimente favorite, servite in cantitati optime, acompaniate de un nivel corespunzator de miscare. Luand in considerare necesarul fiecarei grupe de varsta in parte, nevoia pentru o anume clasa de nutrienti poate prima la un moment dat in procesul de dezvoltare, astfel incat personalizarea dietei in functie de acesti factori este necesara pentru a ne asigura ca organismul nu este privat de nimic. Astfel, desi cu totii cunoastem rolul celor 3 mari grupe de macronutrienti in organism, acestia sunt acompaniati in procesul de digestie de elemente auxiliare, precum fibrele. Chiar daca pot fi caracterizate la randul lor ca o subclasa de carbohidrati, rolul principal al acestora este unul diferit, si anume cel de filtru in cadrul prelucrarii fiziologice a bolului alimentar.

Care sunt elementele care contin fibre

Indiferent de grupa de varsta si nevoile individuale, un aport optim de fibre nu este doar garantia unei digestii bune, ci poate veni chiar si in ajutorul normalizarii glicemiei, scaderii colesterolului si reducerea tensiunii arteriale. Pentru a beneficia de toate aceste avantaje, este important sa fim constienti de faptul ca o supraprocesare a oricarui tip de carbohidrati integrali va duce si la o scadere drastica a cantitatii de fibre, fapt pentru care ar trebui sa ne orientam intotdeauna catre produse naturale, atat din punct de vedere al provenientei, cat si al prelucrarii. Printre sursele cele mai comune ce pot fi integrate cu usurinta in dieta zilnica se numara leguminoasele, cerealele si painea, toate avand in compozitie unul sau mai multe tipuri de compusi ce favorizeaza digestia.

Tipuri de fibre

La fel ca si alte tipuri de alimente, cele ale caror cantitati de fibre sunt superioare se impart in mai multe categorii. Astfel, cele insolubile reprezinta un compus important al celulozei, element regasit la randul lui in cerealele precum taratea. Importanta capitala a acestora este data de capacitatea de a normaliza nivelul de zahar din sange, fiind un aliat redutabil in preventia diabetului de tip 2. Fibrele solubile, prezente in leguminoase si seminte, reprezinta de asemenea un element cheie in sanatatea organismului datorita abilitatii de a filtra tipurile de elemente ce sunt absorbite pe parcursul digestiei, impiedicand astfel ca ele sa treaca mai departe in fluxul sangvin.

Efectele benefice care se pot observa zi de zi

Unul dintre primele rezultate pozitive ce pot fi observate odata cu suplimentarea aportului de fibre este normalizarea eliminarii compusilor ce rezulta de pe urma digestiei. Astfel, desi acest lucru poate parea cat se poate de neinsemnat, persoanele ce acuza star de constipatie sau dimpotriva diaree timp de mai multe saptamani pot fi considerati suspecti de patologii neoplazice ori inflamatorii ale tractului digestiv. Pentru cei ce cauta sa scada in greutate, acestea sunt de asemenea benefice, datorita expansiunii ce are loc la nivelul intestinelor dar si multumita actiunii lor de a bloca absorptia excesiva de zahar.